Virtualna stvarnost – tehnologija budućnosti

Autor: Darko Sigur

Ideja virtualne stvarnosti (Virtual Reality – VR) je oduvijek bila obećavajuća i prisutna među nama. Svi smo je u nekome obliku već vidjeli na filmskome platnu, a koncepcija je uvijek bila više-manje ista – stavi naočale/uređaj na glavu i uđi u virtualni svijet, pobjegni od stvarnosti. Pred nama je vrijeme u kojem virtualna stvarnost više neće biti samo ideja, mašta ili neki uređaj koji smo vidjeli na TV-u. Postoji vrlo velika vjerojatnost da će kroz 5 godina svatko tko posjeduje igraću konzolu ili gaming računalo, imati u svojoj sobi i headset za virtualnu stvarnost.

Uređaji za virtualnu stvarnost prvi su se put počeli razvijati još krajem 80-tih godina prošlog stoljeća. Ideja je tad bila ista kao i u današnje vrijeme ali nažalost tehnologija tog doba nije bila dovoljno razvijena da bi dovela ideju do zadovoljavajućeg proizvoda koji bi bio dostatno uvjerljiv pri korištenju. U to vrijeme također je eksplodirala nova tehnologija koja je bila puno više obećavajuća od virtualne stvarnosti – Internet. Tako je sredinom 90-tih godina prošlog stoljeća VR industrija zatvorila svoja vrata i prestala s razvijanjem tehnologije.

To se promijenilo kada je 2013.  mladić po imenu Palmer Luckey, tada 19-godišnjak, uzeo nekoliko tehnologija i spojio ih u jednu cjelinu. Njegova prva verzija VR headseta bila je dosta nezgrapna, grafika je bila osnovna, ali je zato iskustvo bilo vrlo iznenađujuće – realno. Pokrenuo je Kickstarter kampanju, prikupio 2 milijuna dolara i krenuo s proizvodnjom. Tako je nastao „Oculus Rift“ Development Kit 1. Facebook je prepoznao potencijal ove tehnologije i početkom 2014. godine kupio Oculus za 2 miljarde dolara.

Ostali veliki tehnološki igrači su također prepoznali potencijal ove tehnologije budućnosti i počeli s razvijanjem svojih verzija VR headseta. Sony je predstavio verziju pod imenom „Project Morpheus“, VR headset za PlayStation 4. Valve, proizvođač PC igara i najveći distributer istih preko svog online servisa  Steam, u suradnji sa HTC-om predstavlja „HTC Vive“, VR headset za računalo, ujedno i veliku konkurenciju Oculus Riftu.

Oculus Rift trenutno je u Development Kit 2 fazi razvoja, s rezolucijom ekrana od 1920×1080 piksela (960×1080 po jednom oku) i brzinom osvježavanja od 90 Hz te senzorima za praćenje pokreta glave sa „6DOF“ (6 degrees of freedom) – detekcijom pokreta u svim smjerovima. Kako je u uređaju ekran koji gledamo na nekoliko centimetara razmaka od očiju, vrlo je bitno da je taj ekran visoke razlučivosti što pridonosi realnosti prikaza slike. Završna verzija za krajnje korisnike će tako imati još višu rezoluciju – 2160×1200 piksela (1080×1200 po svakom oku). Na računalo će se spajati preko DVI/HDMI i USB sučelja. Očekivani izlazak ovog uređaja na tržište je u prvom kvartalu 2016.

9464

 

DK1 DK2 Završna verzija
Rezolucija ekrana u pikselima(po jednom oku) 1280×800(640×800) 1920×1080 (960×1080) 2160×1200(1080×1200)
Praćenje pokreta glave 3DOF  6DOF  6DOF

HTC Vive za razliku od Oculus Rifta ne koristi jedan ekran podijeljen na dva dijela, već dva zasebna ekrana rezolucije 1920×1080 piksela i brzinom osvježavanja od 90 Hz za svako oko. S razvojem su otišli korak dalje od Oculus Rifta te su razvili i dva uređaja za praćenje pokreta ruku koji se drže u šaci. Također dolazi sa dvije laserske bazne stanice koje postavljene na dva kraja sobe mogu prostorno pratiti pokrete osobe, u prostoru oko 20 metara kvadratnih. Ovaj uređaj ukupno koristi preko 70 senzora za praćenje pokreta. Planirani izlazak HTC Vive headseta je krajem 2015. godine, u predblagdansko vrijeme.

HTC-Vive_White

 

Sonyjev VR headset pod imenom Project Morpheus moći će se koristiti isključivo s igraćom konzolom PlayStation 4. Sony Project Morpheus koristi ekran manje rezolucije od svojih konkurenata, 1920×1080 piksela (960×1080 po jednom oku), ali s brzinom osvježavanja od 120 Hz. Također će imati dva uređaja za praćenje pokreta ruku u kombinaciji s već dostupnim uređajem PS Eye, slično kao i HTC Vive. Planirani izlazak je u prvom kvartalu 2016. godine.

Morpheus1

 

Osim ova tri vodeća proizvoda, tu je nekolicina low-budget varijanti koji rade na principu plastičnog okvira headseta u koji se umetne mobilni telefon te se tako dobije VR headset. Jedan od takvih proizvoda je Samsung Gear VR, koji je nastao u suradnji Samsunga i Oculusa. Taj uređaj radi sa Samsung Galaxy Note 4 ili Galaxy S6 uređajima.

gaervr-hero-image-v1

 

Ostali VR headseti koji rade na principu mobilnih telefona su Carl Zeiss VR One, Archos VR Headset, Google Cardboard, …

hamarosan_kaphato_a_carl_zeiss_vr_one_headset_1

 

fold

 

Osim zabave i igara, ova tehnologija ima i nekolicinu praktičnih upotreba. Može se koristiti za istraživanje nedostupnih lokacija na Zemlji – primjerice, u kombinaciji s Google StreetViewom moći ćete virtualno posjetiti koje god mjesto vam padne na pamet. Već se koristi u arhitekturi kako bi se isprobao neki projekt prije same gradnje. U medicini se koristi za učenje mladih doktora, u smislu virtualne operacije. Koristi se kao terapija za liječenje kognitivnih poremećaja ponašanja – fobija, pa čak i PTSP-a.

Vjeruje se da će se u budućnosti koristiti u edukaciji i da će postojati cijele virtualne učionice.

Koja će primjena ove tehnologije virtualne stvarnosti uspjeti, a koja neće, pokazat će samo vrijeme. U svakom slučaju, uz ovakve i nove tek nadolazeće tehnologije, budućnost se čini vrlo zanimljivom – iščekujemo ju s nestrpljenjem!

Izvori: 1, 2, 3, 4

 

Koristimo kolačiće kako bi poboljšali Vaše korisničko iskustvo i funkcionalnost stranice. Više informacija o kolačićima možete pronaći ovdje.

Ključni su za upotrebu Internet stranice i bez istih stranica nema svoju punu funkcionalnost. Nastavkom surfanja i kupovinom neophodni se kolačići smatraju prihvaćenima. Funkcionalni kolačići mogu uključivati kolačiće koji pružaju uslugu koju je korisnik zatražio.

cookies_permission

Za pohranu prihvaćanja kolačića.

Ističe: 1 godina

Vrsta: HTTP

Prikupljaju se anonimno, ne mogu pratiti aktivnosti korisnika na drugim Internet stranicama i služe za praćenje ponašanja korisnika te u svrhu mjerenja ponašanja publike i sastavljanja izvješća za poboljšanja Internet stranice. Ovi kolačići omogućuju prijenos podataka u treće zemlje, uključujući SAD.

cookies_permission_analiza

Za pohranu prihvaćanja analitičkih kolačića.

Ističe: 1 godina

Vrsta: HTTP

sbjs_current

Za pohranu detalja preglednika.

Ističe: Sesija

Vrsta: HTTP

sbjs_current_add

Dodatni metapodaci o izvoru prometa trenutne sesije korisnika.

Ističe: Sesija

Vrsta: HTTP

sbjs_first

Bilježi izvor prometa prvog posjeta korisnika web stranici (npr. izvorni UTM parametri).

Ističe: 6 mjeseci

Vrsta: HTTP

sbjs_first_add

Pohranjuje dodatne pojedinosti o izvoru prometa za prvi posjet korisnika.

Ističe: 6 mjeseci

Vrsta: HTTP

sbjs_migrations

Prati prijelaze između izvora prometa, primjerice kada korisnik mijenja kampanje ili preporuke.

Ističe: 6 mjeseci

Vrsta: HTTP

sbjs_session

Prati podatke o prometu specifične za sesiju, kao što je izvor preporuke za trenutni posjet.

Ističe: Sesija

Vrsta: HTTP

sbjs_udata

Pohranjuje skupne korisničke podatke, kao što je kombinacija izvora prometa kroz posjete.

Ističe: 6 mjeseci

Vrsta: HTTP

Kolačići su male tekstne datoteke koje internetske stranice koriste kako bi unaprijedile korisničko iskustvo.

Zakon dopušta spremanje kolačića na vaš uređaj ako je to izričito potrebno za rad stranice. Za sve ostale vrste kolačića trebamo vašu suglasnost.

Ove stranice koriste različite vrste kolačića. Neke kolačiće postavljaju usluge trećih strana koje se prikazuju na našim stranicama.

Vašu suglasnost za Izjavu o kolačićima na našim internetskim stranicama možete u bilo kojem trenutku promijeniti ili povući.

Više informacija o tome tko smo mi, kako nas možete kontaktirati i kako obrađujemo vaše osobne podatke možete pronaći u našoj Politici privatnosti.

Molimo vas da pri kontaktiranju vezano za vašu suglasnost navedete svoj ID broj suglasnosti i datum isteka iste.